Header
Header
Header
728x90

شروع نسلی جدید از بازی‌سازی؟ | نگاهی به وضعیت انحصاری‌های سونی پس از God of War

قطعا شکی در بزرگی سونی در زمینه‌ بازی‌های انحصاری و کیفیت مطلوب آنان نیست. سونی شرکتی‌ست که توانسته درطول سال‌‌های اخیر تعداد زیادی فرنچایز و عنوان انحصاری برای کنسول‌های خود تولید و عرضه کند و در میان سازندگان از محبوبیت بالایی برخوردار است. هرچند سونی مثل نینتندو (تقریبا) فقط متکی به فروش بازی‌های انحصاری روی کنسول‌های خود نیست و عمده سود سونی و پلی‌استیشن از فروش بازی‌های غیرانحصاری روی این کنسول‌ها به‌دست می‌آید، سونی با عرضه نسخه اخیر بازی God of War نشان داده که هنوز اهمیت زیادی برای بازی‌های انحصاری خود قائل است و می‌خواهد در این زمینه تلاش بیشتری بکند؛ در ادامه با نگاهی به وضعیت انحصاری‌های سونی پس از God of War باشید.

اهمیت بالای سونی به بازی‌های انحصاری در دوره PS3 شروع شد و این مسئله دلایلی تاریخ‌ دارد. در زمان عرضه اولین کنسول پلی‌استیشن، یکی از راه‌هایی که سونی سازندگان غیرانحصاری را جذب می‌کرد تا بازی‌هایشان را برای کنسول‌اش عرضه کنند (علاوه بر استفاده از CD برای فروش بازی، در اختیار گذاشتن یک کنسول که ساختن بازی برای آن آسان بود و نرخ پایین سودی که سونی قرار بود ببرد)، این بود که به آن‌ها قول می‌داد که بر خلاف SEGA و Nintendo بازی‌هایشان قرار نیست تا با تعداد زیادی از بازی‌های انحصاری سونی بر روی پلی‌استیشن ۱ رقابت کنند.

به‌طبع، بازی‌های غیرانحصاری زیادی روی PlayStation عرضه شدند و سونی تقریبا به مدت یک دهه از پارو کردن پول فروش بازی‌های رسما انحصاری روی کنسول خود لذت بسیاری برد، زیرا سازندگان در آن زمان زیاد علاقه‌ای به ساختن بازی برای SEGA و Nintendo نداشتند؛ ولی با عرضه Xbox 360 تقریبا همه چیز تغییر کرد. این کنسول در مقایسه با PS3 که در آن زمان پرچم‌دار سونی بود، یک کنسول بسیار کاربردی از لحاظ بازی‌سازی و مراحل ساخت بازی بود و قدرت بالایی داشت و محیط بازی‌سازی مناسبی برایش طراحی شده بود و سیستم پشتیبانی قوی‌ داشت و به‌زودی توانست توجه بسیاری از بازی‌سازان را به خود جلب کند. این اتفاق و بعد از آن عرضه میان‌افزارهایی چون Unreal Engine به بازی‌سازان زیادی فهماند که عرضه نکردن بازی‌های خود روی کنسول و سخت‌افزارهایی به جز PS3 نابخردانه است. بنابراین، کم‌کم بازی‌هایی که رسما انحصاری سونی بودند (همچون Assassin’s Creed ،Resident Evil 5 ،Catherine ،Tales of Vesperia و بیشتر از همه Final Fantasy 13 و Grand Theft Auto 4) روی Xbox 360 نیز عرضه شدند و سونی تقریبا هیچ بازی غیرانحصاری‌ نداشت که کنسول‌اش را از دیگر کنسول‌ها متمایز کند.

البته، سونی به سرعت متوجه این مشکل شد و فهمید که دیگر نمی‌تواند برای سودآوری فقط به بازی‌های غیرانحصاری اتکا کند. بنابراین، سونی بودجه‌ای که به استودیو‌های انحصاری اختصاص داده شده بود را افزایش داد و استودیوهای خود یعنی Polyphony Digital ،Japan Studio ،Naughty Dog و Santa Monica را گسترش داد و هم‌چنین استودیو‌های جدیدی نظیر Sucker Punch و Media Molecule را خریداری کرد. بعد از مدتی سونی شروع به عرضه تعداد زیادی بازی انحصاری نظیر Killzone 2 ،LittleBigPlanet ،inFamous ،Resistance 3 ،Gran Turismo 5 ،WipeOut HD ،Demon’s Souls ،Uncharted 2: Among Thieves ،God of War 3 و The Last of Us کرد. در پایان نسل مربوط، گستره بازی‌های انحصاری سونی روی PS3 باعث شدند که آن‌ها به بازی برگردند و همانند Super Nintendo شهرت گسترده‌تری پیدا کنند و این شهرت سوختی بود که موتور PS4 را در پایان نسل راه‌اندازی کرد.

the last of us

البته، این قطار در ایستگاه ثابت نماند و در نسل بعدی عناوینی چون Bloodborne ،Gravity Rush 2 ،inFamous: Second Son Uncharted 4: A Thief’s End، Horizon: Zero Dawn  منتشر شدند که از استقبال زیادی برخوردار شدند و عناوین دیگری نظیر Days Gone ،Detroit: Become Human ،Spider-Man ،Dreams و Ghosts of Tsushima که قرار است به‌زودی منتشر بشوند نیز در راه هستند. حتی بازی‌هایی چون DriveClub و Gran Turismo Sport نیز که در ابتدا زیاد چنگی به دل نمی‌زدند، به لطف به‌روز رسانی‌های بعد عرضه بازی محبوب‌تر شدند.

ولی شاید بتوان گفت که عرضه God of War در طی چند هفته اخیر بود که بزرگ‌ترین لحظه برای سونی در زمینه بازی‌های انحصاری بود. دلیل این مسئله این است که تا به حال سونی تنها کاری که کرده بود این بود که بازی‌ها و IPهای انحصاری جدید عرضه می‌کرد و معمولا فرنچایزهای قبلی را به فراموش می‌سپرد؛ ولی در مورد God of War، سونی توانست یک فرنچایز قدیمی و محبوب را دوباره زنده کند و آن‌را متناسب با نیازهای فعلی جامعه گیمرها بسازد و عرضه کند. برای فهمیدن اهمیت این قضیه می‌توانید از تعداد زیاد طرفداران فرنچایزهای قدیمی سونی همچون WipeOut ،Syphon Filter ،SOCOM ،Wild Arms و Dark Cloud بپرسید که چه‌قدر خوشحال خواهند شد اگر بفهمند سونی روی زنده کردن این عناوین کار می‌کند.

مطالب مرتبط:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اولین مولتی نیوز ایران اخبار روز ،زیبای، تکنولوژی،دانلود اهنگ،فیلم،سرگرمی،ورزشی